Naturligt pund och kvällsljus

Nä.. Nån "early riser" är jag då inte som jag skrev i ett tidigare blogginlägg. Och en "early riser" må låta som nån halvtaskig rockdänga från -79, men det innebär kort och gott att man kliver ur bingen tidigare än de flesta och får på så sätt mer gjort. Det är ju ett ganska sorgligt faktum att man sover bort en tredjedel av sitt liv. Alltså borde man i teorin leva drygt 30 år längre om man skippar det där med sömn, förutsatt att man lever i 90 år. Om man kapar sina sömntimmar till fyra har man hela 15 år till godo.  Men det vete fan om livskvalitét är att gå omkring gäspandes.

Nåväl, att flytta fram sina timmar är dock inte olagligt. Det finns ett uttryck myntat här i hemmet vi kallar kort och gott för "naturligt pund". Har du någonsin varit med om att börja skrapa av etiketten på en flaska och inser att du inte kan sluta förrän den är helt ren? Eller att du börjat med att dammsuga lägenheten och upptäcker att du ligger under diskhon med en tandborste och ficklampa? Naturligt pund!

Vilket iofs är ganska vanligt om man besitter ett energiförråd som kan liknas vid ett solkraftverk på Antarktis. Ena sekunden är där bäcksvart för att sedan under ett halvår ge en satans massa energi.

Maniskhet är dock en sak man inte ska vara så pass orolig över. Har man bara ett lämpligt projekt att kasta sig över kan man få underverk gjorda på väldigt kort tid. Som den här tavlan jag nu har påbörjat. Tanken är att den ska bli ett mästerverk och i kölvattnet av idén har jag nu gjort efterforskningar på internet, studerat ljus i olika former och testat hur olika penslar ger olika strukturer. Sömn? Jag gjorde ett försök att sova ganska tidigt igår, men det slutade med att jag for upp vid datorn och snabbstuderade hur olika sorters sten och lav reagerar på olika sorters kvällsljus.

Och tavlan är knappt påbörjad! Nåväl, jag kan inte för min värld föreställa mig att mästerverk i dess olika former skapas under lugna och kontrollerade förhållanden..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0